"Renunglah sinar rembulan bila saat rindukan saya.. pasti wajah saya menjenguk hadir.. seindah sinar rembulan, seindah itulah cinta saya pada awak.. walaupun jauh untuk digapai, awak tetap indah dan menawan dalam hati saya.."

Thursday, November 20, 2008

TRAGEDI NOVEMBER 2008

Tepat jam 11.30 pagi lebih kurang… ahad, 16/11/08.. entah kenapa hati aku rasa tak sedap .. Rumah pula sunyi sepi hari ni. Tinggal aku bertiga adik-beradik. Kebiasaannya hari ahad aku memang keluar berjumpa orang..(buat MLM) Tapi hari tu rasa benar berat sangat. Serba tak kena dan macam2 rasa. Akhirnya aku batalkan temujanji yang telah diatur dengan alasan aku kurang sehat. Sememangnya kesihatan aku sejak akhir ini memang kurang memuaskan. Ikut pada cuaca. Kebetulan ketika itu cuaca memang panas terik dan berangin sedikit.. macam aku juga.. Aku tercium bau benda terbakar. Puas aku cari puncanya tiada. Aku kembali meneruskan kerja-kerja aku sambil itu ber YM dengan teman2 maya yang online pada tika itu. 

Jam merangkak pukul 12.30 tghari. Kepala aku dah berpusing. Aku tinggalkan kerja-kerja dan kedapur.. (tak perlulah aku ceritakan apa yang aku buat) Bau benda terbakar makin kuat mencucuk hidung. Habis seluruh dapur hingga bilik air dan bilik membasuh kain aku periksa, risau ada benda yg terbakar atau berlaku litar pintas pada wayar elektrik. Namun aku tak jumpa. Aku gerakkan adik lelaki aku, menyuruh dia periksa diluar rumah kalau2 ada apa-apa yang terbakar. Sememangnya untuk menggerakkan org lelaki yang tido mmg amat payah!. Aku akhirnya dimarahnya. Biasalah.. aku dah start ceramah free.. (aku klau dah start ceramah sakitnya mmg mencucuk jantung!.. harap maklum!) Dalam dia marah2 pada aku, dia keluar.. (masih dalam keadaan tak puas hati pada aku). kemudian datang balik beritahu mana ada benda terbakar.?. tenguk muka dia dan dia mengomel macam gagak betina buat hati aku pula terbakar.. aku cuba coolkan diri.. (walau dalam hati nih dah terbakar hangus!).. kemudian memungut pakaian yang kotor untuk dibasuh.. laptopku masih on begitu juga dengan YM.. sesekali aku jengah dan membalas.. (hati bengkak pon boleh layan dorang dgn gelak ketawa.. x per mrk x nampak muka aku.. klau nampak, mau pengsan dorang!) kemudian, mood aku utk berYM tiba hilang.. bila adik perempuan aku yang bongsu pula buat hal.. buat suhu darahku mendidih.. tak perlu ku nyatakan disini.. biar menjadi rahsia aku. 

 Dalam pada itu aku mendapat call dari adik lelaki bongsu aku di Johor mengatakan dia dah boleh balik dan meminta mengambilnya diasrama.. (ikut pada perancangan esok harinya lepas subuh kami akan berangkat ke Johor bersama mak.) aku berjanji akan mengambilnya selepas mak balik dari Majlis Marhaban rumah kawannya. Kemudian aku meneruskan kerja aku yang tertinggal tadi.. Memikirkan diri ini belum lagi bersolat, aku mahu melangkah kebilik air… tiba-tiba adik perempuan yang tadi konon merajuk dengan aku, menjerit bagai orang histeria.. katanya rumah sebelah terbakar!! Aku yang terkejut lagi panik terus berlari keruang depan.. (nasib pada waktu ketika itu aku tidak berkemban??.. masih berpakaian lengkap..) Ya Allah! MasyaAllah.. garage kereta dan stor terbakar?!! Api begitu marak!.. YaAllah!! Kereta aku! (masa tu mata aku hanya focus pada kereta Persona aku.. api semakin marak).. menggigil anggota aku ketika itu.. menjerit aku meminta tolong! Pantas aku mencari kunci kereta.. apa daya, kereta aku mesti diselamatkan!.. sekonyong2 adik ipar yang duduk rumah belakang berlari datang.. yang lain aku dah x nampak! Mulut aku x habis menyebut Ya Allah! Ya Allah!! … adik aku siku bahu aku, tunjuk kepala? (dia dah menangis gila-gila punya) Ya Allah kepala ku tidak bertutup?.. kunci keta aku serah pada adik ipar.. sementara tuh aku lari masuk rumah capai tudung..(free jer dia dpt tgk kepala aku yg gondol x bertutup!)..

Lari keluar balik nekad selamatkan keta aku! api makin marak hampir mahu menyambar keta aku! (waktu ni adik ipar cuba membuka pintu kereta tp sukar krn api makin marak.. enjin pun x mau hidup coz tempreture dah tinggi.. dalam kereta tu da macam dlm oven!) aku risau! Dah macam2 fikir dalam kepala otak?.. paling takut klau keta itu turut sama terbakar? atau tiba meletup?.. Ya Allah! Ya Allah!!.. janganlah melarat apinya..(cuaca panas terik dan angin kuat bertiup!) sambil tu 3 buah motor dan barang yang boleh dikategorikan berharga sudah terbakar dijilat api.. 

Alhamdulillah kereta aku selamat dialihkan (dengan susah payah) dari turut terkorban sama.. dalam pada tu juga aku sempat buat panggilan 999.. aku pun tak tau apa yang aku bagi tau operator tuh!.. yang aku tahu minah operator tuh suh aku bertenang!.. mana bisa bertenang, bila lihat api semakin marak?? last aku bagi phone kat adik perempuan aku.. sementara menanti bomba datang, adik lelaki aku dgn adik ipar aku cuba memadamkan api dari turut marak kerumah jiran sebelah dan menjilat rumah kami mungkin?.. sungguh, aku tak tahu sebenarnya bagaimana mahu menceritakan detik itu! Segalanya berlaku sekelip mata! Orang dah semakin ramai memenuhi perkarangan rumah.. tapi ramai yang dtg tenguk coz api terlalu marak! tapi ada juga yang buat2 berani cuba menyimbah air dgn baldi menggunakan air dari kolam ikan.. adik lelaki aku terus menyiram air dgn getah paip pada tempat kayu2 bumbung yang terbakar..(betul ker ayat aku ni?) bahang api menyimbah sedikit wajahku! (kesannya smpai skrg wajah aku merah!).. mereka meminta aku menjauhinya.. aku berdiri dibalkoni rumah belakang bersama yang lain hinggalah bomba datang.. (waktu ni, kakak aku ngan family dia dah sampai. Mak aku hampir pengsan kat depan umah aku tgk, ingatkan rumah kami terbakar dan anak2 dia dah mati rentung!.. ).. api berjaya dipadamkan lewat pukul 3.. 

 Nota Kaki : * Alhamdulillah aku selamat dari terbakar.. atau sewaktu dengannya..

- Seblum kebakaran, aku ada disitu menyidai kain dan mencari punca bau hangit.. periksa plug lampu dan sebagainya.. tapi tak jumpa!.. sesekali bau tahi kucing membingit hidung pula.. ni mesti si hitam berak merata lagi! .. cakap dalam hati.. (kucing liar yg kami bg makan).. last aku masuk rumah, tak sampai beberapa minit.. dah terbakar!!.. kalaulah aku ada tika itu?.. tak boleh nak bayangkan.. bersyukur sangat aku selamat!! 

 >> mungkin ini alamat dan petanda yang aku dapat beberapa hari ni?? Wallahualam.. segalanya Allah punya kuasa.. 

 * Motor Kawasaki kesayangan abah dan juga Vespanya dah jadi arwah!.. ( aku tahu abah sedih sangat.. walau abah tak suarakan.. kalaulah aku boleh selamatkan, pasti aku selamatkan tapi waktu itu sudah marak dijilat api!) begitu juga motor seventeen adik lelaki turut rentung bersama barang2 yang lain.. * Ada 2 3 brader sebuk tanya no motor2 yang terbakar!.. ( minta kat adik lelaki aku) kes nak beli 4 nombor arr tuh!.. kalau dah kaki nombor tuh mmg payah nak berubah!.. perghh mmg bikin panas!.. malas aku nak melayan.. 

 * Rumah Black Out! .. malam bercahaya lilin.. (TNB x bleh buat apa-apa.. coz lepas kebakaran, hujan turun mencurah2 berserta guruh hingga maghrib.. tunda esok hari) * Semua sekali dapat ceramah percuma dari mak!.. (aku x terasa pedih sgt.. coz masa sebelum kejadian ayat yang mak ceramah tuh aku dah pon lontar keluar.. kira mak aku putar blik arr..) 

 * Kabarnya mereka yang lain turut juga dapat ceramah free dari abah yang dari kampung (adik lelaki aku yang lagi sorang tinggal coz nnt tiada siapa yg memantau kerja kat sana..) terus bergegas pulang ke rumah!( masa abah sampai umah aku dalam perjalanan ke Johor bersama adik lelaki.. tido rumah sepupu kat JB..) 

Sekian berita terkini dari aku.. aku mohon maaf coz kalau ada yang terasa ngan aku masa hari kejadian tuh.. aku insan lemah sering buat silap..

AWAS!! API, KECIL JADI KAWAN.. BESAR JADI LAWAN.. 
( Macam aku juga.. org baik, aku baik... org buat macam2 siaplah ko!.. hik!)