"Renunglah sinar rembulan bila saat rindukan saya.. pasti wajah saya menjenguk hadir.. seindah sinar rembulan, seindah itulah cinta saya pada awak.. walaupun jauh untuk digapai, awak tetap indah dan menawan dalam hati saya.."

Saturday, November 01, 2008

Puisi Itu…. mencuit rasa..


Kau tidak pernah sekali melihatnya
Andai cinta itu bisa kau sentuh
Akan kau sentuh dengan cahaya
Biar menusuk tembus ke dalam jantung
Dalam nadi dalam dengupmu
Dalam nafas hingga tersebut dengan sendiri
Aku cinta...

Kau tidak pernah sedar
Cinta itu selalu ada disitu
Seperti kias-kias bait pujangga
Yang aku serulingkan dengan puitis
Tetapi.... kau selalu cantas
Sebelum sempat ia bertunas
Seolah cinta hanya harus pada mata
Sedang ia telah tercipta dari lisan
Lisan hati yang berbicara sendiri

Kelukaanku terhadapmu
Kesakitanku keranamu
Kepedihanku kepadamu
Kerana adanya rasa didalam dada

Biarkan aku tegar dalam rajukku
Biarkan aku lurutkan kesakitan ini
Biarkan aku sendiri memansuhkan perasaan
Yang tertinggal didalam nya seketika
Biar aku diamkan semua rasa
Diamkan segala bicara dihati

Kau tahu didalam hati ada cinta
Cinta yang selalu kita nafikan
Nafikan dalam rahsia
Dalam bahasa tak sempurna
Sekadar merasa dengan firasat
Firasat yang selalu menembak
Akukah cinta dihatimu itu?


Kerinduan...
Memandangmu dari kejauhan
Penuh kesepian diusap bayu
Agar merengkuhmu kesisi
Namun...
Kesamaran yang menjelma
Hanya bayang-bayang yang dipuja
Kau tak pernah muncul disitu

Kerinduan...
Hanya ada tatapan usang
Ingin membelai pada bulan
Agar cahayanya tembus menjadi semangat
Namun....
Hanya kelkatu berterbangan
Jatuh mati ke bumi satu persatu
Tanpa harapan

Kerinduan...
Hanya pandangan yang mampu dilemparkan
Pada jendela yang selalu terbuka untuk sang rama-rama
Kini hanya ada hujan rintik-rintik
Dalam hati yang tak punya

Kerinduan...
Terbanglah jauh-jauh
Tutupilah pintu hati terkena tempias
Biarkan hujan diluar sana
Menidurkan aku pada lena yang damai
Tanpa diganggu mimpi-mimpi lalu
Bersama air mawar dan haruman kemboja
Kerna rindu tetap rindu
Tak terdaya mencapai rasa
Dalam hati yang tak sudi terima


Pastinya kamu tahu bukan? ini puisi yang kamu tarikan.. aduh, kamu memang bisa buat aku berderai sendu dan jauh menerobos dalam bayang tersirat.. buat aku bisa saja berkali tersentuh.. sengaja aku tidak mahu letak siapa penulisnya.. biarkan.. biar aku dan kamu saja yang tahu.. yang lain biarkan berteka-teki.. senyum sendiri.. mahu tahukah kalian?.. tak usah.. ya aku memang kedekut dan punya rahsia Misteri Nusantara.. senyum menampakkan gigi..

Namun dalam kolam hati ini bisa saja bertakung resah dan gundah pada kamu.. mengapa??.. serius ku katakan pertama kali ku temui insan yang bisa serasi dengan rentak tariku.. biar kadang aku sesekali canggung dan terduduk tatkala terasa tertembak oleh kamu.. nyata kamu punya kelebihan yang hebat anugerah Ilahi.. melalui tempat pertemuan itu, buat aku sering saja teringat kamu..




Oh my love
Will I ever see your smile again?
Our love still growing
Like night into day
I'm the darkness
You’re the star
Our love is brighter than sun
Only you my chosen one
To our solemn promise
I’m missing you
Speak to me once more
But my soul missing you
Ere I walk away
Let me hear you say
You love me so much as I do
So soft you touch my heart
Come what may
I won’t age a day
I'll wait for you
Here and always

Opss, maafkan aku mencurinya disana.. sebetulnya lama dah ku curi dan simpan diam.. syhhh.. dah tak bisa selindung lagi.. tutup wajah yang hampir mahu bertukar merah jambu.. ketawa mengekek..

Ermm, aku suka dengan bait-bait kata yang tertari.. terus menyusup masuk kedalam jiwa.. aku benar tertawan!.. hingga buat aku sempat menyelak kamus mahu mencari makna yang tepat.. sungguh menggelikan hati.. maklumlah aku mana bisa berlidah fasih menangkap maksud ayat Almond London yang berbelit dan berpusing.. kadang nak menyebut pun hingga keluar tempias dan berbuih bibir mengalun bicara.. ketawakan aku? biarlah.. memang aku tidak sepintar kamu dan mereka semua yang lain.. tapi aku bisa belajarkan??

Untuk siapakah puisi ini ya sebenarnya??.. pastinya dia berada disuatu tempat yang istimewa buat kamu bukan? bertuahnya dia.. tak mahu menerka siapa!.. atau mendesak bertanya siapa pada kamu? itu bukan caraku.. silap gaya aku bisa nanti ditempeleng oleh kamu.. mungkin suatu masa nanti kamu bisa perjelas segalanyakan?.. Biarkan saja kamu dengan dunia misteri mu.. dan jangan selalu biarkan diri kamu diselubungi misteri.. iee takut la.. senyum melebar..

Pstt.. kalaulah ia ditujukan khas buatku pasti kamu ku peluk erat tak mahu lepas.. pasti jua kamu ku ikat sampai tak boleh lari atau dikejar oleh ribuan rama-rama atau bidari yang jelita diluar sana.. ketawa sendiri.. bukan cemburu buta.. tapi, risau kesucianmu nanti bakal ternoda.. biar aku sering dapat memantau kamu dari dekat.. duduk bahagia sehabis usia.. tapi pastikan mana mungkin kan?.. aku hanya pipit yang tidak setanding enggang.. pungguk yang hodoh merindu bulan.. namun sering berangan menjadi bintang yang berkelip berteman bulan.. ukir senyuman. Walau apa pon kamu tetap bintang kejora yang ku damba.. biar nanti muncul bintang kejora persis sama tanding dengan kamu.. ketawa lagi..

Buat kamu dan kamu.. adanya aku kembali disana, melewati kembali musim pertemuan kita.. biar beribu teman yang hadir mengetuk pintu hati, kamu dan kamu tetap sentiasa istimewa terpahat dalam kalbu.. Namun kini, aku tak bisa selalu ada biar disana mahupun disini.. kerna waktu membataskan aku untuk aku "mengayat".. dan kadangkala "keuzuran" ku jua membataskan untuk selalu bersama.. Namun jua bila aku tiada.. pasti kamu tahu aku berada dimanakan?? pastinya aku bisa melayan kamu. :senyum:




Ku ucapkan padamu
selamat sejahtera selalu
dalam hidup dikedewasaan mu
diwaktu kau mencari bahagia itu
ku ingin kau selalu tahu
aku ada disini untukmu
apa jua yang kau mahu
aku akan cuba membantu
membawa bahagia untukmu

Ku ucapkan padamu disini
selamat berbahagia dalam hidup ini
di jejak yang kau langkahi
Sudah banyak yang kau pelajari
dalam teguh dan rebah diri
kau tahu siapa yang kau cari
pastikan kau takkan lupa diri
jangan biar dirimu sepi
hidup ini kekadang rasa sunyi
memberontak bila ada rasa benci
jangan kau tangisi bila disakiti
hidup sememangnya begini
ada kala disusuk duri
tabahkan hati aku kan ada disini
di saat kau ingin ditemani
walaupun itu bukan janji
ku kan cuba memberi
untuk mu bahagia ini

Ucapku padamu seikhlasnya dari kalbu
jangan lagi kau ada sendu
aku kan tetap aku
seperti yang kau kenal dulu
mungkin kutahu apa yang kau mahu
kan ku titip doa selalu
muga bahagia sentiasa ada untukmu
selama nya begitu
dan aku kan cuba ada disitu
membawa bahagia untukmu..

Nah, ini jua aku curi dari sebalik tirai.. tak mahu nyatakan siapa penulis.. biar jua hanya aku dan penulisnya saja yang tahu.. ada yang dapat menerka kan? .. mengukir senyum..

Aduh, kamu pun sama bisa buat aku berderai sendu selalu.. nyampah!.. tak kisahlah untuk siapa kamu garap puisi ini.. tapi ia buat aku tersentuh.. biar bersahaja tapi terserlah keunikannya.. apa mahu celoteh tentang kamu ya?.. tiada pula.. kosong.. mengenang kamu, pasti berputar kembali detik itu, ruang kecil itu.. ketawa terburai.. marahkah kamu mengenang kembali kisah lepas? biarkan.. ikut katamu tutup kes!.. usah dikenang.. maka aku tutup kes!

Maaf, aku bukan menyombong.. tapi tugas yang terpikul menjarak untuk kita selalu bersama.. dengan kamu, dia dan mereka semua.. lebih lagi si ombak jahat yang da jadi baik dan si manja yang suka minum susu.. siapakah mereka itu??.. biar mereka juga yang tahu.. maaf sekali lagi ku pinta pada kalian.. kerana tak bisa jadi meriah seperti dulu.. pasti bila telah pulih, kita kembali beraksi lagi.. ringankan tangan menghantar kabar selalu ya?..

Malam semakin larut.. mata berkali berair menahan ngantuk yang menghambat.. mohon beradu.. OUT!