"Renunglah sinar rembulan bila saat rindukan saya.. pasti wajah saya menjenguk hadir.. seindah sinar rembulan, seindah itulah cinta saya pada awak.. walaupun jauh untuk digapai, awak tetap indah dan menawan dalam hati saya.."

Friday, December 05, 2008

FAMILY


Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak perasan"

Katanya..
"Maafkan saya juga, Saya tak nampak saudara"

Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,

Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,

Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,

Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh, Jerkahku,
"Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"

Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,

Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,

"Bila bersama orang tak dikenali, Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",

"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",

"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",

"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",

Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,

Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"

"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"

"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,
ibu tentu suka terutama yang unggu,

"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,

Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,

Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,

FAMILY

Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini,
syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat pengganti,
dalam hanya beberapa hari?

Tetapi keluarga yang kita tinggalkan,
akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.

Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada kerja,
Melebihi keluarga kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak bijak.
Bukankah begitu?

Jadi apakah maksud yang tersirat?

Tahukah anda makna "FAMILY"?


FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU

"HARGAILAH KELUARGA ANDA"


Email yang ku dapat ini, tanpa sedar mengalirkan airmata aku tika selesai aku membacanya.. kemudian aku fwd kembali buat teman2 maya yang lain.. ya, aku senang mengfwd email yang berunsur agama, keluarga, motivasi atau apa2 artikel yang bagus untuk dikongsi bersama.. mahupun berkenaaan tentang cinta?.. biarpun aku ini bukanlah bijak sangat dalam semua bidang itu.. dan, kebiasaannya juga aku akan mendelete sampah2 kata yang berada diatasnya.. biar fokus pada artikel yg bakal ku fwd.. itupun kalau waktunya aku senang.. selalunya aku memang malas nak fwd email.. melainkan send email bertanya kabar buat teman2.. kadang hingga merapu meraban hingga akhirnya.. buat aku ketawa gelihati menatap kata-kata tertari.. senyum melebar..

Lewat jam 12tgh mlm tadi, seseorang menghantar sms bertanyakan mengapa fwd email Family itu kepada dia?.. katanya aku weird?.. aduhh.. mungkin dia tidak terbiasa dengan cara aku yang padanya agak pelik?.. kebetulan addnya ada dalam PC office aku, maka aku fwdkan sekali.. entah. aku tidak tahu situasinya bagaimana tika itu.. tapi, bilah katanya dlm sms td seakan bernada sayu.. tidak seperti selalu ada tegasan kata disitu.. seperti memerintah!.. nah, aku menjadi pentafsir kata2 pula?.. senyum sendiri.. mungkinkah dia terasa dengan email ini?.. tak tahu. malas nak serabut kepala memikir.. jangan dia anggap aku yang bukan2 sudah..

Hmm.. sebenarnya dulu kami tidaklah rapat sangat.. dia lebih akrab dengan teman baik ku.. dari teman akulah segala maklumat tentang dia aku peroleh.. itupun bukan aku yang nak tahu.. teman aku yang rajin bercerita.. aku layankan sajalah.. hubungan kami kurang mesra mungkin dulu aku sombong.. itu kata dia.. sebetulnya aku segan dengan dia.. ya lah aku ni pipit.. dia tu enggang.. lagi pula dia pon aku tenguk macam lari2 dari aku jer.. mungkin agaknya tak suka gossip yang sering menggandingkan kami bila ada aktiviti/kursus/program bersama? wallahualam.. aku agak aje.. aku sedar.. aku tak punya langsung keistimewaan pon untuk dibanggakan lagikan pula untuk memberi pandangan yang bernas.. nampak terlalu sinis dimata semua..

Namun setelah aku aktif dalam MLM.. kami mulai rapat.. kuasa apa tah yang melembutkan hatinya dan merapatkan kami?.. mungkin agaknya dia sudah bertunang buatkan aku rasa selamat?.. kecewakah aku setelah tahu dia sudah bertunang?.. rasanya tidak kott.. ketawa sendiri.. aku juga telah mula kenal seluruh anggota keluarganya.. hingga saudara mara dan sepupu sepapatnya.. yang dulu, aku punya terlalu banyak persoalan tentang dirinya?.. familynya? ajaibnya kuasa Ilahi.. dan, tiba aku rasa sayang dengan familynya.. lebih lagi ibunya.. betapa besar pengorbanan ibunya itu.. aku benar langsung tidak menyangka.. tak mahu bercerita tentang latar familynya biar ia tetap menjadi rahsia.. airmata aku sudah hampir mahu mengalir.. aku tersentuh waktu pemberian hadiah hari lahir buat ibunya baru2 ini.. hadiah dari aku, ibunya yang membukanya dahulu.. walau sebenarnya ibunya lebih rapat lagi dengan temanku.. banyak persoalan dan tanda tanya yang aku tak mampu ungkai.. kadang aku jadi segan bila duduk bersama dalam familynya.. walau nampak luarannya aku selamba tak kisah..

Berbalik tentang dia.. marahkah dia dengan email Family itu tadi?.. menangiskah dia?.. bisakah lelaki menangis hanya kerna kata2 email family itu?.. aku tahu dia berhati lembut dan berjiwa sensitif.. walau kadang amat menjengkelkan hati aku.. demi Allah, aku langsung tidak bermaksud apa-apa.. mahupun menyindir.. dan aku juga malas untuk memikir apa-apa yang terbit hadir.. pantas deletekan! dia tunang orang! aku tahu batas-batasnya.. aku tahu hati aku.. ukir senyum..

Mata pedih dan berair.. mohon masuk beradu.. OUT!