"Renunglah sinar rembulan bila saat rindukan saya.. pasti wajah saya menjenguk hadir.. seindah sinar rembulan, seindah itulah cinta saya pada awak.. walaupun jauh untuk digapai, awak tetap indah dan menawan dalam hati saya.."

Thursday, July 23, 2009

POTRET WAJAH 2


Ku buka kembali..
Saat pertama kali terlihat..
Gambaran Potret Wajah
Ada kuasa yang menarik aku
Lantas menatap wajah itu..
Penuh segala gerak rasa
Terlalu sukar untuk aku ungkai
Mengirai satu persatu
Denyut nadi yang berdegub
Dalam bayangan aku memuja, teruja..
Seakan kau sentiasa hadir menemani
Membalut seribu kelukaan
Tentang kesakitan yang tak terlihat
Yang aku simpan dalam lubuk diam..

Saat kau dekat datang hampiri..
Menghulur tangan untuk disambut
Memeluk erat segala rasa
Benar aku tak menjangka
Seakan dunia ini miliku
Walau..
Kita bercanda hanya pada tinta
Terbuat aku terusik kasih
Terus mendalam rasa sayang
Tanpa sedar terlupa..
Tentang siapa aku..
Kerna kau langsung tak pernah
Buat aku berduka..

Rasa ini tetap utuh
Sehingga kini..
Walau pernah ku cuba
Mencarik-carik rindu ini
Hapuskan tiap bayang mu
Padamkan segala kisah
Buang jauh dalam igauan
Impian yang tak mungkin nyata
Namun tetap ia riang berlegar
Mengamit aku saban waktu
Memeluk erat tiap denyut nadi
Menjadi sang pungguk rindukan bulan..

Tiba kadang rasa ini jauh..
Bila imbasan gerak halusinasi
Tidak lagi menjengah
Kala kabus menutupi
Meminggir tentang sesuatu
Memungkin menjeruk ilham
Hilang terus dari bayangan
Aku tercari...
Pasti selalu begitu..
Dan.. ia tetap hadir
Memukau ribuan sentuhan
Menari-nari melakar lukisan
Warna-warna unik pelangi indah
Kembali aku memusat tumpu
Terus ralat menatap kagum
Pemilik rupa pada Potret Wajah..

Kamu..
Putera Potret Wajah Hayalanku
Aku akan selalu mencintai kamu..
Biar ku tahu cinta itu
Tidak berhak bertakhta buat aku..
Cukup, hanya..
Kau mampu ada duduk hampir dengan ku..
Terus diam menemani saban waktu..
Jangan pernah pergi jauh dariku..
Biar sulit tentang kamu menghalang..

Benarkanlah...


Tinta rasa hati : Azwa Safwa