"Renunglah sinar rembulan bila saat rindukan saya.. pasti wajah saya menjenguk hadir.. seindah sinar rembulan, seindah itulah cinta saya pada awak.. walaupun jauh untuk digapai, awak tetap indah dan menawan dalam hati saya.."

Thursday, February 03, 2011

HATI dan AKAL story...



Kata Hati : Dia nampak baik..aku suka..
Kata Akal : Suka tak bererti cinta.. Belum tentu kamu mencintainya hanya kerna kamu suka padanya..

Kata Hati : Tak.. benar.. aku betul2 suka... suka sangat lihat wajahnya..
Kata Akal : Hanya kerna wajahnya? kata-katanya?? Itu tidak cukup wahai hati.. Yang perlu kamu cintai bukan wajahnya.. Wajahnya mungkin berubah suatu hari nanti.. Yang perlu kamu suka juga bukan kata2 nya.. Kerna kata2 boleh jadi dusta semata..

Kata Hati : Jadi apa yang aku perlu cintai?
Kata Akal : Cintai dirinya.. seluruh dirinya.. cintai kelebihannya.. cintai kekurangannya.. terima dia seadanya.. itulah yang paling bermakna..

Kata Hati : Tapi tak salah mencuba kan? Tak salah aku cuba menyayanginya kan?
Kata Akal : Ye.. tak salah.. tapi fikirlah sebetulnya.. adakah kamu benar2 yakin dapat menyayanginya? Atau kamu hanya menghilangkan sepi cuma? Kamu yakin kamu takkan menghampakannya? Takkan melukai nya? .. situasi kamu sekarang bagaimana? persimpangan bukan??

Kata Hati : Hmm..aku tak pasti…..
Kata Akal : Jika begitu.. berkawan lah dahulu dengannya.. Kenali hati budinya.. Andai akhirnya sudah muncul rasa keyakinan yang kamu benar2 mencintainya kerna dirinya.. Lafazkanlah.. Dan cintai dia sebaiknya…


So, jangan mengikut kata hati.. ingat, cinta bukan hak milik mutlak!.. dan bercinta juga tak semestinya bersatu.. (bunyi ayat sedey nih..) berbanggalah kerna cinta itu telah mekar dalam jiwa kamu... ingat, ikutlah akal yang dianugerah Ilahi.. Fikir sedalamnya sebelum kamu menerima seseorang sebagai peneman hidup.. Sebagai pengubat duka.. Sebagai penyeri jua.. aceceh..

Namun setiap takdir yang tersurat adalah ujian Allah.. kena redha.. kena pasrah.. sabar itu separuh dari iman.. Bersihkan hati, pertajamkan akal dan perluaskan minda dalam menghadapi sebarang konflik.. right?.. mesti cakap aku poyos nih kan?.. poyos pon poyos arr janji aku tetap sweet and bamz.. ada aku kesah?.. ahaks!

Biarlah aku duduk dalam pondok buruk janji hatiku bahagia kanz?.. dari aku duduk tinggal dalam rumah besar tapi jiwaku merana? sengsara?... huhuhu ( agak kena mengena x ngan ayat entry aku kat atas tuh?.. ayat kiasan tuh.. x paham wat wat arr paham eh?.. ekeke).. tarik nafas hembuss...

Pepon... Yes, I'm the best! i can doit!!.. hehe \(^_^)/ (sore jeritan memecah hening malam sambil memandang rakus depan cermin.. hahaha)

OUT!