"Renunglah sinar rembulan bila saat rindukan saya.. pasti wajah saya menjenguk hadir.. seindah sinar rembulan, seindah itulah cinta saya pada awak.. walaupun jauh untuk digapai, awak tetap indah dan menawan dalam hati saya.."

Tuesday, March 02, 2010

Pergaduhan dalam Cinta .. copy paste daa..


Wanita selalu cepat meluahkan rasa cinta, kasih dan sayang, tetapi mengapa begitu cepat juga meluahkan marahnya? Apabila sudah cinta, mengapa mesti marah? mengapa mesti menyalahkan lelaki itu dan ini? sehingga terjadi pergaduhan? Kata suka, kata sayang…rindu, tetapi mengapa mesti bertengkar? Bergaduh?

Someone asked me yesterday, “Razzi, berapa kali Razzi bertengkar dengan your loved ones setiap bulan?”
Jawab saya, “NONE! …bulan ke, tahun ke, tahun pertama, kedua, ketiga TAK PERNAH bergaduh!”
Dia terkejut… “Tak pernah? Tak percayalah!”
Then I said, “Honest!…bertahun-tahun, kita tidak pernah bergaduh.”
Last 7 months, a friend of mine, tiba-tiba berkenalan dengan seorang gadis cun punya. Since then, dia orang berkawan and now dah bercinta saling sayang menyayangi. Within that 7 months, happy je…tak pernah gaduh, tak pernah bertengkar atau tidak puas hati antara satu sama lain.

Apa yang my friend and me amalkan? Kejujuran? Well itu semua orang amal jugak, tapi tetap bergaduh. Kesetiaan? Well, itu pun ramai yang lakukan tetapi masih tidak puas hati. Open relationship? Hmm…masih ramai yang menipu dan curang!…

The fact is…we didnt practice anything, NONE! What makes us free from fighting with the loved ones is “Kita menemui dia yang suka apa yang kami suka!”

Tidak ada satu perkara pun, yang dia tidak suka….semua yang saya suka, dia pun suka. Semua dia suka tentang saya, my career, my life, my way, my personality, my writings, my singings SEMUA DIA SUKA. Begitu juga dengan saya. Saya suka semua tentang dia! SUKA SEMUA! Tidak ada apa pun yang saya tidak suka!

When I asked my friend, its the same thing! Dia dengan girlfriend dia pun sama dengan I. They like everything about each other! Obviously, bila kita sudah suka everything…kita nak bergaduh tentang apa lagi??

Masalah dalam setiap perhubungan sehingga berlaku pergaduhan besar, pertengkaran sengit, ketidak puas hatian over some silly things, adalah kerana adanya perkara-perkara yang kita tidak suka, tidak setuju…dan suka menuding jari, menyalahkan pasangan itu dan ini…also kurangnya usaha untuk make pasangan you happy!

So for those yang bangsa, suka cari pasal, suka bertekak, suka mengkritik, tidak puas hati itu dan ini, well…memang susah nak dapat jodoh lah, sebabnya…bila personaliti anda begitu…anda akan asyik bergaduh je dengan setiap pasangan yang baru anda kenali. Akibatnya, anda akan sentiasa kehilangan orang tersayang! ….malah, orang-orang di sekeliling anda juga akan bosan dengan sikap anda yang menjengkelkan itu…

Sikap anda yang suka menyembunyikan banyak perkara juga pasti akan menimbulkan perasaan tidak puas hati dan syak wasangka sehingga berlaku pergaduhan. Kita nak happy dengan orang yang kita sayang, so kita kena elakkan pergaduhan…BUT,

Bagaimana mahu mengelakkan pergaduhan jika ANDA YANG MENGUNDANG pergaduhan itu? …dan sebagai insan biasa, pasangan anda akan terfikir,

“Buat apa aku berada di dalam perhubungan ini jika selalu dipenuhi dengan pergaduhan?”

So basically, kalau sikap you all macam tu, you WILL NOT ever be happy with anyone in this world.

Belajar menerima dan belajar suka banyak perkara di sekeliling anda seterusnya…buang keegoaan dan kesombongan anda yang bodoh itu, yang pastinya hanya merugikan anda. Ubah keperibadian anda yang ramai orang tidak suka itu. Cuba mengalah kepada kebenaran… Orang lain tak rugi beb…you yang rugi. Sampai bila you nak be alone hanya kerana sikap anda yang anda bangga-banggakan itu beb?

p.s. : *Untuk mendapatkan berbagai-bagai tip cinta lagi , sila klik http://www.notacinta.com/ebuku.html

Salam hormat,
Razzi Rahman @ Brother Love
http://www.razzirahman.com/