"Renunglah sinar rembulan bila saat rindukan saya.. pasti wajah saya menjenguk hadir.. seindah sinar rembulan, seindah itulah cinta saya pada awak.. walaupun jauh untuk digapai, awak tetap indah dan menawan dalam hati saya.."

Thursday, July 31, 2008

HADIRLAH SEBUAH KETENANGAN




Tenang.. damai..
Tanpa kelukaan.. tanpa gangguan jiwa..
Dimanakah harus aku mencari mu??

Apakah harus aku mencari..
Pada malam pekat dingin?
Hanya berteman unggas malam
Mengintai bulan, bintang dan cahaya neon
Mungkin, jiwaku kan tenang..
Dan fikiranku kan damai?

Mungkinkah harus aku mencari..
Dilautan luas terbentang?
Merenung ombak yang bergulung
Memukul, memecah pantai..
Berbicara pada bayu laut..
Tentang rasa hati yang bermukim duka
Mungkin jiwaku yang melara ini akan tenang..
Fikiranku yang runsing akan kembali reda..

Haruskah aku jelajah ke serata dunia?
Mengembara membawa diri
Bersembunyi di daerah sunyi itu
Jauh dari rasa kecewa yang menghambat!
Mungkin segalanya akan selesai..
Ya, mungkin?

Atau..
Apakah harus aku menjerit sekuat hati?
Melepaskan segala yang terbuku dan berperang dijiwa
Tidak pun.. menyanyikan lagu sendu puisi syahdu
Atau menangis semahu-mahunya..
Biar merah membengkak anak mataku
Agar hilang segala benda yang sarat terbeban
Mungkin aku akan puas!

Ketenangan.. hadirlah kau dalam hidupku
Berilah padaku sinar harapan
Agar dapat ku basuh luka-luka semalam
Agar dapat ku tebus dosa-dosa kelmarin
Tanpamu, fikiranku sentiasa rungsing!
Jiwaku sentiasa tertekan..

Kepada Mu Ya Allah,
Bantulah hamba Mu ini dalam mencari keredhaan Mu..
Ampunilah segala dosa-dosaku..
Bersihkan hatiku dari segala hasad dengki sesama insan
Sucikan jiwaku dari hasutan nafsu yang celaru
yang bisa membawa aku ke jalan yang kau laknati..
Berikanlah aku keteguhan iman
Agar aku terus sentiasa berada dalam rahmat dan lindungan Mu..
Amin Yarabbal Alamin..



:: Azwa Safwa ::